Novinky

MOTMOT pomáhá - CSR

MOTMOT pomáhá - CSR

CSR - corporate social responsibility, neboli společenská odpovědnost firem je pojem, který popisuje dobrovolné integrování sociálních a ekologických hledisek do každodenních firemních operací a interakcí. Jako firma MOTMOT jsme se rozhodli ještě před tím, než jsme firmu vůbec založili, že chceme jakoukoli možnou formou a bude-li to jen trochu možné, podporovat ty, kteří to potřebují.

Historie našeho firemního CSR se začala psát v roce 2016, první cestou za kávou - do Nikaraguy. Díky tomu, že jsme tam už předtím párkrát byli, věděli jsme, že je tam mnoho možností podpory nebo komu lze udělat prostě radost. Koneckonců, i to bylo jednou složkou toho, proč se stalo making people happy naším firemním claimem. Moc nám pomohla tehdejší partnerka Petra Kleina, dnes již zákonitá manželka, která řídila jednu brněnskou soukromou školku. Poprosili jsme ji, aby nám dala na cestu do Nikaraguy nějaké hračky a věci, které místní děti už nepoužívají. Tak vznikla fotka s dětmi z nikaragujské školky, jejichž úsměv máme vyrytý v šedé kůře mozkové a jejichž obrazy s otiskem dlaní máme dodnes v kanceláři.

V roce 2020 zde byla pandemie Covid-19, na kterou asi nikdo nevzpomíná úplně v dobrém, po jakékoliv stránce. Ale pro nás to byla příležitost alespoň trochu pomoci těm, kteří to odpracovali za nás – záchranným složkám. Tak vznikl projekt dekujemezepomahate.cz, který podpořilo i Městské divadlo v Brně a například i Miroslav Donutil - mrkněte na videa ZDE.

Zároveň jsme v tom roce otevřeli náš expediční provoz na Francouzské ulici v Brně a přitom nás inspiroval náš dobrý známý, který ji i vedl. Tak jsme v listopadu 2020 založili chráněnou dílnu. I díky tomu dodnes podporujeme zaměstnávání těch, kteří měli problém najít častokrát důstojnou práci někde jinde a kteří proto dnes pečují o balení kávy MOTMOT a její expedici.

MOTMOT je pražírna výběrové kávy a dobře víme, že káva je sice produkt nádherný, voňavý a každý ho máme spojený s nějakou příjemnou a mnohdy i každodenní událostí, ale jako prostředek přímé podpory nemá tak široké využití. Tak nás napadlo, že můžeme podporovat organizace či nadační fondy tím, že vytvoříme blendy – kávové směsi s jejich názvem, ze kterých pak můžeme odvádět určitou finanční částku přímo jim. Takže když chce někdo spojit příjemné s užitečným, stačí, když půjde na náš e-shop a v sekci CSR blendy si najde kávovou směs, která je věnována konkrétnímu nadačnímu fondu nebo projektu a zakoupí si tento balíček kávy. Takto jsme v loňském roce podporovali tyto fondy a projekty:

  • Dům pro Julii - organizácia která poskytuje sociální a zdravotní služby rodinám, které pečují o nevyléčitelně nemocné děti. Zároveň buduje dětský hospic Dům pro Julii - zařízení, které bude poskytovat komplexní služby dětské paliativní medicíny.

  • Modrý hroch - Nadační fond, který pomáhá dětem po těžkých úrazech a dětem s těžkým fyzickým handicapem. Podporuje chirurgická a traumatologická oddělení v nemocnicích a věnuje se prevenci dětských úrazů.

  • Nadační fond Emil, kterého posláním je být symbolem účinné pomoci handicapovaným dětem, pomáhat jim v rámci celé ČR prostřednictvím sportu překonávat vlastní bariéry, nacházet nové přátele a objevovat ten „svůj“ smysl života.

  • Projekt Kryštůfek - ten pomáhá snižovat úzkost a obavy dětí bez doprovodu rodičů a tím ulehčuje práci zdravotnickým záchranářům, lékařům i personálu nemocnic. S pomocí Kryštůfka mohou zdravotníci snadněji navázat potřebný kontakt s dítětem a získat jeho důvěru při ošetřování.

  • Projekt “Nekašli na sebe”, který odkazuje na projekt KPSYCHOLOGOVI. Ten má za cíl detabuizovat návštěvu u psychologa a dát do povědomí lidí, že při návštěvě psychologa nemusí být nutně „blázni“ či „na hlavu“

  • Nezisková organizace Za sklem, která pomáhá lidem, jenž mají jakoukoliv poruchu autistického spektra a jejím rodičům a opatrovníkům.

 

Díky CSR blendům jsme mohli těmto nadacím věnovat bezmála 15 000 Kč. S touto spoluprací jsme v minulém roce pouze začali a s některými projekty až od druhé poloviny roku. Od roku 2024 jsme mohli i zvýšit odváděnou částku, takže se za rok můžete těšit na mnohem vyšší číslo. Tohle je jen rozběh :)

KDY NEJPOZDĚJI OBJEDNAT KÁVU ?

GARANCE DORUČENÍ DO VÁNOC (E-SHOP)

Všechny e-shopové objednávky uskutečněné do úterý 19.12. 8:00 rovnou vyexpedujeme a dopravce garantuje dodání do Vánoc.

 

 

COFFEE POINT MASARYKOVA

 

COFFEE POINT SKÁCELOVA

 

 

PRAŽÍRNA KÁVY BRNO - LELEKOVICE

  

CO JE TO VÝBĚROVÁ KÁVA A JAK JI POZNÁTE

Všechny chutě výběrové kávy, aneb proč dát přednost výběrové kávě před tou komoditní

CO JE TO VÝBĚROVÁ KÁVA A JAK JI POZNÁTE

Výběrová káva. V posledních letech čím dál častěji skloňovaný pojem. Co to ale přesně znamená? 

Je taková káva opravdu lepší, než ta běžná, komoditní? Jaký je mezi nimi vlastně rozdíl? A proč by vás mělo zajímat, jakou kávu pijete? 


Pojďte se spolu s námi ponořit do světa (šálku) výběrové kávy a uvidíte, že po dočtení článku už nebudete chtít pít nic jiného.


Co se v článku dozvíte?

- Co je to výběrová káva a díky čemu získává své označení
- Co je to komoditní káva a jak se liší od té výběrové
- Proč chtít od kávy víc než jen kofein


Výběrová káva


Pravdou je, že přesná definice výběrové kávy neexistuje. Obecně by se dalo říct, že jde o kávová zrna nejvyšší kvality a nejlepší chuti, která byla vypěstována v ideálních klimatických a geografických podmínkách. Nic moc konkrétního, že? Souhlasíme. Pojďme se na to tedy podívat trochu víc zblízka: aby mohla být káva prohlášena za výběrovou, musíme se zaměřit na dvě základní oblasti: dohledatelný původ a kvalitativní vlastnosti kávy.

Dohledatelný původ

O výběrové kávě bychom měli mít co nejvíce informací. Káva se vykupuje přímo od pěstitelů, a tudíž bychom měli znát naprosto přesně:

- místo, kde byla vypěstována (země, oblast, region či farma, plantáž, nadmořská výška plantáží)
- datum sklizně
- odrůdu
- metodu zpracování
- jméno farmáře 

Taková káva s jasným původem samozřejmě klade větší nároky na její kvalitu, je vizitkou každého farmáře. Není tedy divu, že výběrová káva v současnosti zaujímá přibližně jen asi 5 % trhu s kávou.

I my v MOTMOT si zakládáme na přímém kontaktu s farmáři a pěstiteli kávy a chceme o našich kávách vědět co nejvíce. Pokud si tedy u nás budete vybírat kávu, všechny tyto informace budete mít po ruce.

CO JE TO VÝBĚROVÁ KÁVA A JAK JI POZNÁTE
CO JE TO VÝBĚROVÁ KÁVA A JAK JI POZNÁTE

Kvalitativní vlastnosti 

Transparentní původ máme, teď přichází řada na kvalitu kávy. Kvalitnější káva se pěstuje ve vysokohorských podmínkách a kávové třešně se sbírají ručně, což je šetrné ke kávovníkům. Ruční sběr navíc zaručí výběr pouze zralých plodů.

Dalším kritériem kvality je způsob zpracování. Výběrová káva se praží světlejším pražením, čímž se zachová potenciál kávy a rozvine se celá škála chutí. V chuťovém profilu pak můžeme cítit nejrůznější tóny ovoce, citrusů, mirabelky, broskve, ibišku, ale také třeba čokolády, karamelu, medu nebo tabáku. 

Poté káva prochází testem kvality a degustací, tzv. cuppingem, což je zhodnocení chuti včetně zhodnocení počtu fyzických defektů zelené kávy (poškození zrna při zpracování, poškození způsobené hmyzem, plísně aj.). Nezávislí profesionálové hodnotí aroma, chuť, aciditu, tělo, dochuť, lahodnost, vyváženost, čistotu šálku, jednotnost a celkový dojem z kávy. Za výběrovou kávu se pak podle Asociace výběrové kávy (Specialty Coffee Association) může považovat káva s cuppingovým skóre vyšším než 80 ze 100 bodů

Cuppingové skóre najdete také u všech našich káv.

Běžná neboli komoditní káva


Dalo by se říct, že běžná, tradiční neboli komoditní káva je přesným opakem výběrové kávy. Objem komoditní kávy zaujímá asi 95 % procent veškeré produkce, což znamená, že na ni narazíme skoro všude –⁠ v regálech supermarketů, ve známých kavárenských řetězcích, a bohužel (zatím) i ve většině restaurací.

 

U komoditní kávy nevíme, odkud pochází, kdy byla sklizena, jak dlouho ležela ve skladu nebo jak byla zpracovávána. Na obalu se dočteme maximálně: “Brazil, 100 % Arabica”. Což v podstatě znamená, že se jedná o směs různých káv různé kvality z různých plantáží celé země. 

 

Tato káva bývá pěstována v nižších nadmořských výškách na rozlehlých plantážích, kde se díky tomu využívá při sběru mechanizace. Tím však kávovníky velice trpí, ulamují se jim totiž větve a listy (a někdy se dostanou i mezi zrna). Při strojovém sběru jsou navíc sbírány i nedozrálé, plesnivé či nezdravé plody, které se při zpracování ne vždy odstraňují.

 

Proto se komoditní káva praží velmi tmavě, často bývá dokonce přepražená. Což sice skryje chuťové nedostatky nebo to, že káva byla sklizena před několika lety a obsahovala vadná zrna, ale její chuť bude už jen hořká, nepoznáme v ní žádné jedinečné tóny.

 

Mimochodem, komoditní kávy dosahují cuppingového skóre mezi 40 - 79 body. Z kávy s hodnocením pod 40 bodů se pak vyrábí instantní káva.


Káva, která nakopne, ale i chutná



Ve zkratce – rozdíl mezi komoditní kávou a výběrovou kávou je asi takový jako mezi krabicovým vínem a jakostním vínem z dobrého vinařství. Vždyť kdo by chtěl pít bezejmenné víno nevalné kvality, když už jednou ochutnal to jakostní, plné chutí a vůní? No, a s kávou je to stejné. 

Výběrová káva vám může nabídnout víc než jen kofein, stejně jako vám kvalitní víno může nabídnout víc než jen alkohol. Protože, jak už teď víte, káva totiž nemusí být jen černá a hořká. Může vám nabídnout rozmanité chutě, vůně i barvy. Může chutnat po ovoci, po květinách, po oříšcích i po rumových pralinkách, po dřevě i tabáku. Může chutnat jako exotická výprava do země, kde jsme nikdy nebyli a kde si dal někdo obrovskou práci, abychom se tam skrze jeho zrnka mohli alespoň na chvíli přenést.

3 položek celkem